2002-12-18

Co dělat s otravnou vyskakovací Flashovou reklamou?
Tak nějak by se dal přeložit název článku Damn Flash Pop-ups od Scotta Manninga na serveru actionscript.com. Scottovi vadí reklamy, které se roztáhnou přes velkou část obsahu serveru, zakryjí tak jeho obsah a mnohdy se jich lze jen těžko zbavit - zůstávají na očích příliš dlouho a chybí jim možnost zavření. U nás jsou tyto reklamy často k vidění třeba na HP Seznamu (pod obchodním názvem "iLayer") nebo na HP Centra (pod názvem "opona"). Dost často se tento typ reklamy objevuje také na portálu www.yahoo.com. Problém s tímto typem reklamy je ten, že v podstatě působí jako "trikové" bannery - do značné míry nutí uživatele na reklamu kliknout, protože uživatel, ehm, nemá moc na vybranou kam kliknout. Scott se také setkal s tím, že tlačítko na uzavření reklamy bylo nefunkční - respektive fungovalo jako běžný odklik na reklamu. Tyto vyskakovací reklamy mají jeden zásadní negativní účinek na uživatele: protože jsou vyrobeny ve Flashi, uživatelé vnímají cokoliv vyrobeného ve Flashi negativně - a tím nás, Flashaře posunují do role vyvrhelů sloužících peklu. A proč o tom píše Scott a teď i já? Protože i já (ač jsem podobných reklam spáchal již hromadu) mám pocit, že tato forma reklamy je do značné míry přežitá, a pokud je příliš agresivní (zůstává na obrazovce dlouho, nedá se zavřít, zpomaluje počítač) pak neslouží ku prospěchu věci (ironická vsuvka: slouží vůbec nějaká reklama ku prospěchu? ;-)). Do této chvíle je tato úvaha jen pláčem nad rozlitým mlékem. Ale Scott nabízí řešení, a proto se tato úvaha objevuje zde: řešení je totiž na nás, Flashových a webových vývojářích. Toto řešení se jmenuje osvěta, vzdělávání klientů. Stejně, jako se povedlo (do jisté míry) odbourat bombastická, mnohamegová, nicneříkající intra, dá se osvětou odbourat i příliš agresivní Flashová reklama.
Pokud se k problému postaví stejně i Macromedia a ve své dokumentaci k rich media bannerům tuto formu reklamy označí za nepřípustnou, budeme mít další pádný argument pro klienty proč použít raději něco jiného. Doporučuji přečíst i všechny komentáře - mimo jiné se tam k problému vyjadřuje i John Dowdell z Macromedia Supportu.
Malé odbočení pro české prostředí: u nás se tato forma reklamy zabydlela ještě poměrně málo, první se objevila tuším v květnu 2001 na Centru - pamatujete na pobíhající panáčky (to ale nebyl Flash)? Od té doby se frekvence používání začala zvyšovat - na Seznamu, Centru, Lupě - až k dnešnímu stavu kdy na portálech běží prakticky pořád. To je myslím hlavní chyba tohoto druhu kampaní - neměly by být tak časté. Došlo k rychlému opotřebování tohoto formátu a teď působí spíš negativně (panebože, zaměstnavatel mě zabije...).
Pokud vás zajímá jak vypadala kampaň na Pepsi Blue na Yahoo, mám pro vás dva screenshoty: tady (80kb) a tady (72kb). Oproti poměrně decentním reklamám u nás tato zabírala celou obrazovku, trvala rozhodně déle než 5 vteřin a byla realizována nejen pomocí Flashe ale i DHTML animacemi - profesionálně velmi povedený kousek.

Žádné komentáře: